Sunday 22 February 2009

Bertambahnya Ahli Keluarga Saya

"salam angah, along dah selamat akad nikah pagi tadi" sms ringkas dari adik saya, Ain tepat jam 12.30 tengah hari waktu Malaysia.

Alhamdulillah, saya sujud syukur dengan khabar yang diterima. Abang saya sudah selamat bergelar suami setelah dua tahun menyulam kasih dengan pasangannya, Raudhatul Jannah binti Sarun yang kini kami sekeluarga menyerahkan pangkat kak long kepadanya.

Sms ucapan tahniah langsung saya kirimkan buat along dan kak long beserta doa dari sini.

Majlis akad nikah berlangsung 14 Disember 2008, seminggu sebelum kenduri di rumah pihak perempuan iaitu di teratak ayahanda dan arwah bonda kak long di Batu Pahat, Johor, Kemudian di susuli dengan kenduri di rumah pihak lelaki pada tanggal 27 Disember 2008, di rumah kecil kami di Mersing.

Saya hanya berkesempatan menghubungi keluarga seminggu sebelum mereka di akad nikah, kerana sibuk menguruskan perpindahan rumah kami di Mansurah, Mesir. Bertanyakan pada bonda persiapan untuk menyambut menantu. Dan bonda memberitahu hanya sedikit sahaja persiapan yang di buat memandangkan bonda demam dan memenuhi banyak jemputan perkahwinan dari sahabat-sahabat dan jiran-jiran baik jauh mahupun dekat. Ah bonda, tidak pernah mengatakan "tidak" atas jemputan-jemputan sedemikian walaupun diri sebenarnya hanya tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja.

Dua hari selepas majlis iaitu 29 Disember baru saya berkesempatan menghubungi semula keluarga di Malaysia untuk bertanyakan soal perjalanan majlis. Alhamdulillah, ceria suara bonda menyambut panggilan saya. Hampir dua jam setengah kami berbual, bercerita dari sebelum majlis akad nikah sehinggalah majlis menyambut ulangtahun kelahiran along yang ke-24 pada malam 27 Disember, malam yang sama majlis kenduri perkahwinanya.

Walaupun penat, bonda kata ianya berbaloi dan kemeriahan majlis membuatkan bonda lupa akan kepenatannya. Bayangkan hampir dua ribu jemputan datang memenuhi jemputan ayahanda dan bonda, baik dari saudara-mara, kenalan mereka, jiran tetangga dan sahabat-sahabat along sendiri, bonda kata "memang tak menang dek tangan melayan".

Hampir sebulan selepas perkahwinan mereka berlangsung, baru saya dapat melihat gambar-gambar perkahwinan mereka, itu pun hanya di sebelah pihak perempuan. Manakala gambar-gambar di rumah saya sendiri, saya masih menantikannya.

No comments:

Post a Comment