Monday 23 February 2009

Ilham Dari Mana?

Bismillah...

Ilham

Aiza menulis untuk diri, andai ada yang sudi berkongsi ahlan wa sahlan. Menulis dan menjadi penulis bukan satu tugas yang remeh sebenarnya bagi Aiza lah, buktinya sudah 3 tahun mengenali dunia blog, tapi baru kali ini Aiza berkomitmen untuk berblogging.. ehee..

sebabnya...

Saifulislam.com (SIO)

SIO merupakan sebuah blog yang Aiza akan ziarah hari-hari, kadang-kadang 3 kali sehari, dan adakalanya sehari suntuk Aiza habiskan masa untuk ber"zikir fikir". SIO merupakan sebuah blog milik Ustaz Hasrizal Jamil, anak kelahiran Perak dan selebihnya mengenai beliau boleh di dapati dari blog beliau sendiri.

Sudah masuk hampir 4 tahun Aiza menjadi silent reader di SIO, posting-posting di SIO banyak membantu Aiza muhasabah diri dan sekaligus membantu Aiza memahamkan diri akan realiti sebuah perhentian (dunia) dan tugas sebagai pembawa agama Allah Ta'ala.

Syukran pada SIO kerana memberi ilham kepada Aiza untuk terus berjuang di lapangan ini.

Iluvislam.com (ILI)

Keduanya website ILI juga menjadi salah satu pendorong Aiza untuk membina "perhentian" ini. Aiza tidak pasti adakah ILI dikenali di kalangan mahasiswa di Mesir, tapi Aiza dapat agak, ILI dikenali kerana sahabat-sahabat Aiza selalu mengambil isu semasa dari ILI untuk di jadikan bahan dalam usrah atau perjumpaan ilmiah.

Kenapa begitu pasti?

Sebabnya Aiza merupakan salah seorang moderator soal jawab agama ILI, sudah setahun mengendalikan forum ILI, menyebabkan Aiza cepat menangkap isu-isu yang sahabat-sahabat utarakan di ambil dari ILI.

Alhamdulillah, matlamat presiden kami saudara Imran dan sahabat-sahabat nampaknya telah menampakkan hasil.

Sejak Aiza menjadi salah seorang moderator ILI, boleh di jumlahkan 30 emel/hari akan masuk dalam inbox emel Aiza, ada yang bertanyakan berkaitan hukum dan sebenarnya yang lebih banyak berkongsi duka dengan Aiza. Aiza bukanlah orang yang layak untuk menjawab setiap persoalan yang masuk.

Selalunya berkaitan hukum Aiza ambil masa paling kurang 3 hari untuk reply balik sebabnya ilmu yang Aiza ada belum cukup untuk melayakkan Aiza menyelesaikan permasalahan berkaitan, melainkan Aiza bertanyakan pada yang berkelayakkan seperti mudir Aiza, Ustaz Mohd Arif Abdul Kadir (Malaysia), Ustaz Salman Maskuri (Mesir) serta merujuk beberapa buah kitab yang Aiza pernah pelajari.

Dan yang paling banyak adalah luahan emel dari adik-adik perempuan, samaada berkaitan masalah keluarga, percintaan serta permasalah identiti diri. Begitu banyak. Ianya menyedarkan Aiza bahawa ummat semakin parah, para da'i harus peka dah merawat luka ini.

p/s : tak nak ulas panjang kerana entri kali ini tentang ilham, bukan tentang dakwah. InsyaAllah Aiza akan kupas berkaitan dakwah di lain entri ya.

Dan jangan ada yang salah faham, bila Aiza nyatakan hal di atas, ILI bukan website luahan perasaan tetapi ILI merupakan satu wasilah untuk kami berdakwah.

teratak daisy
@2.25 p.m
selepas balik kuliah usul fiqh

No comments:

Post a Comment